Z. Svoboda, Krajské listy.cz: Tina Frennstedtová nepřestává překvapovat. Je tu další odložený případ, tentokrát Silnice č. 9

Je to vždycky radost najít spisovatele, jehož člověk neznal. Tina Frennstedt je jednou z nejuznávanějších švédských krimi reportérek, expertkou na nevyřešené a odložené případy a autorkou románů, ve kterých autenticky zobrazuje policejní práci. Aby těch pozitiv nebylo málo, všechno napsané má reálný podklad. Nejinak to je v Silnici č. 9, inspirované skutečným případem, byť s pozměněným charakterem událostí a jmen.

Ráno na Velký pátek je u majáku ve Stenshuvudu nalezena mrtvola kontroverzní malířky. V její blízkosti objeví policie také zvláštní druh hlíny, který se před patnácti lety vyskytl na jiném místě činu, když byl nedaleko Ystadu zavražděn mladý pianista Max Lund. ´Superpoldová´ Tess Hjalmarssonová s kolegyní Marií Erlingovou sice při vyšetřování neodkryjí žádné zjevné souvislosti mezi oběťmi, ale v Österlenu tím odstartují řadu dramatických událostí. A jedna matka dvou dětí začne mít podezření, že její manžel není tím, za koho se vydává.

Odložené případy

Jako u předešlé knihy, debutu Nezvěstná, musím uznat, že mi trochu trvalo začíst se. Prvních několik kapitol skákalo z minulosti do současnosti, z pracovního do soukromého života. Navíc jsem se musel poprat s řadou jmen. Nakonec jsem rezignoval a vypsal si je. Ukázalo se, a berte to jako dobrou radu, že klíčových bude šest příjmení spolužáků zavražděného Maxe. Když už je budete mít před sebou, nebude problém se v knize orientovat. Zbylé dvě třetiny románu pak působily až úchvatně.

Autorka má dar vidět a naslouchat. Je patrné, že je novinářka, jelikož se soustředí na fakta a neuhýbá. Věcnost vyšetřování kontrastuje s klasickým životem. Tak třeba moment, kdy komisařství obsadí krysy. Anebo chvíle, kdy tým potřebuje analýzu DNA, jenomže na tu není čas kvůli zvýšené kriminalitě ve městě a nutnosti ustát tlak veřejnosti. V každém případě se s tím Tina Frennstedtová popasovala skvěle.

Autor: Zdeněk Svoboda