Recenze: Černý racek
Návrat Černého racka
Brněnské Nakladatelství JOTA vydalo opět (již tradičně) jednu z kvalitně upravených a obsahově hodnotných publikací dvojice brněnských autorů Petra Gratiase a Oldřicha Veselého s výstižně zvoleným titulem Černý racek (2., rozšířené vydání, Brno, JOTA 2025. 277 s.).
Ke čtenáři se dostává znovu dílo (1. vydání rozebráno), které upoutává již nápaditě výtvarně řešeným přebalem i přívětivým formátem, dvousloupcovou sazbou textu a spojením stránek při horním okraji symbolickým klávesovým lemováním.
Samotný přebal s fotografiemi mladého Oldřicha Veselého a profilem jeho tváře již z pozdější doby jakoby symbolizoval jeho životní cestu a postupně se vytvářející lidský a umělecký profil.
Předsádka (přední i zadní) se symboly létajících racků odkazuje na inspiraci Veselého skladby americkým filmem o rackovi, který se nemůže začlenit do hejna pro hledání svobody a vlastního názoru.
Samotné zpracování knihy a vhodně zvolený titul naplňuje odkaz filmu Jonathan Livingston Racek - vyjádření vlastního názoru, myšlenek o svobodě a nezařaditelnosti nadaného umělce do zprůměrované totalitní společnosti.
Autoři pojali životní uměleckou cestu hudebníka, skladatele a básníka (člena skupin např. Atlantis, Synkopy 61, Blue Effect) jako desatero zastavení v kapitolách mapujících život od brněnského dětství (narozen 1948) do roku 2008. Čtenář se dovídá informace o sestavách jednotlivých hudebních skupin, na skupinových i portrétních fotografiích pozná jednotlivé hudebníky a prožije s nimi cesty po vlasti i do zahraničí, kde reprezentovali hudební umění českých rockových skupin. V jednotlivých kapitolách je patrný široký umělecký záběr O. Veselého, jeho spolupráce s filmem a televizí, účast na divadelních představeních a v jiných oblastech, kde se uplatnily jeho skladby.
Jak uvedl známý brněnský autor knih s hudební tematikou Petr Gratias na představení publikace v knihkupectví Dobrovský, ve 2. vydání cítil potřebu dotáhnout životní osudy a uměleckou tvorbu do závěru umělcova života a tak se logicky vrátil k údobí, které za života O. Veselého nemohlo být ještě zpracováno, ale bylo zapotřebí ho doplnit.
Velice citlivě O. Veselý popisuje rozdíly mezi světem v Rakousku a Německu proti sešněrovaným podmínkám doma a mezi vztahy mezi lidmi u nás a v cizině. Nevyhýbá se ani záporným stránkám života venku a v domovině, ale vše snímá citlivým pohledem nadaného umělce a tvůrčí osobností. Pro brněnského čtenáře je kniha přitažlivá zasazením do známého brněnského prostředí, které ovšem v řadě případů již zaniklo a je jen nostalgickou připomínkou minulého.
Ústrojnou součástí publikace je množství velice kvalitních fotografií na nichž dávají autoři nahlédnout do všech zachycených období umělcova života, záběrů na vystoupení jednotlivých skupin i portrétů jejích členů. Kniha vrcholí texty výpovědí o Oldřichu Veselém z pohledu umělců, hudebníků i zpěváků.
Práce se jeví jako velice detailní a poctivě zpracovaná umělcova cesta , ale není to jenom popis hudebního života. Po knize jistě rádi sáhnou i čtenáři, kteří nejsou hudební odborníci, ale mají zájem nahlédnout umělcovou optikou na život v totalitním Československu. Poznají za jakých podmínek umělci (a to nejenom hudebníci) tvořili a jaké překážky překonávali, než jejich tvorba po řadě peripetií a dehonestujících překážek oslovila veřejnost.
Na knize je od první do poslední strany patrné, že jí autoři vyjádřili úctu k tvůrčímu uchopení života a nutnosti se svobodně vyjadřovat k okolnímu dění, vnímat všechny druhy umění jako součásti bytí a uvažovat nad tím, co nás přesahuje.
Knihu lze rozhodně také doporučit zejména mladé generaci, která nebyla determinována totalitní zhovadilostí, aby poznala, co běžného člověka i nadané jedince permanentně deptalo a s čím se tvůrci museli v oblasti umění vyrovnávat. V každém případě se kniha svým pojetím a vyslovenými názory jeví jako nadčasová a její aktuální výpověď má šanci oslovit široké čtenářské spektrum.
Autor recenze: PhDr. Jiří Iliev