Vendi z Jihu: Kočka vs. pes

Už sice nejsem dítě...

…Ale to neznamená, že si knihu pro ně nemůžu užít! Technicky vzato jsem, bez ohledu na věk, stále dítě svých rodičů. Pokud by byl někdo detailista a chtěl se v tom nimrat. Nebo pokud hledáte argument, když vám někdo vyčte, že se jako dítě občas chováte. Ono není na škodu pustit ho občas ven a být lehce infantilní a tak. Co? Jo? Ne?

Bavíme se tu dnes o knize, která je určená pro děti od osmi let. Já bych trošku přidala a stanovila hranici na deset, ale je to hodně individuální. 300 stran se může zdát jako hodně velké sousto pro malého čtenáře, nicméně berte v potaz, že písmenka jsou dost velká. Kapitoly mají kratší délku, což je pro dětskou pozornost rovněž hodně důležitý detail. Zároveň je zde hodně ilustrací, které jsou doplněné o „komiksové bubliny“. Jde tedy o takové přátelské spojení textu s komiksem. Pěkné by bylo, kdyby ilustrace byly barevné a nikoli černobílé, ale to už vysloveně hledám připomínky.

Kocka vs pes

Protože, prakticky vzato, nemám knize co vytknout. Líbí se mi, že jde nekomerční cestou. Ano, příběh sází na přirozenou a důvěrně známou realitu – nevraživost mezi kočkami a psy. Ta samozřejmě neplatí vždy. Určitě se najde někdo, kdo má doma tyto dva mazlíčky a velmi dobře spolu vycházejí. Najdeme tu přátelské pošťuchování, vzájemné škádlení, ale i spory, rozdíly, dohady… Přestože je příběh vyprávěn prostřednictvím „polidštěných“ zvířat, je reálný a ukazuje dítěti situace a konflikty, se kterými může v životě přijít do styku raz dva. To celé formou, které dítě daného věku rozumí a dokáže vnímat.

Stejně tak je tu ale zprostředkováno nejedno ponaučení ohledně přátelství, rodiny a spolupráce. To vše je zabaleno do lehce pubertálního jazyka a hlášek, u kterých ve skrytu duše doufáte, že je váš aktuálně pětiletý andílek nikdy nevypustí z pusy. Samozřejmě, že vypustí. Ne, nejde o sprostá slova. Ale určitě kolem vás někdy prošel hlouček mrňat, za jejichž drzou mluvu byste se vy v jejich věku styděli ještě týden. Je to tak. A můžete doma mluvit slušně, jak chcete, stejně to naposlouchají jinde. Opět zdůrazňuji, že nemám na mysli vulgární výrazy. Spíš drzý ráz mluvy, odsekávání, odmlouvání a podobně.

Autor: Kateřina Dušáková