Zuzana "Daletth" Hartmanová, Dagon: Doctor Who: 11 Doktorů, 11 příběhů

Pánové času se dostavili na unikátní povídkovou sešlost – 11 Doktorů, 11 příběhů

Když se jedenáct spisovatelů naší galaxie rozhodlo zapojit do tvorby sborníku, mapujícího osudy jednoho z nejpopulárnějších cestovatelů časem, čekal je nelehký úkol. Přeci jen Doctor Who je legenda a jeho příběhy můžeme v tištěné podobě potkávat už od roku 1973. Jenže pak se podíváte ještě jednou na ta jména a pochopíte, že zkrátka nemůžou zklamat.

Musím se přiznat, že má známost s Doktorem se nedá datovat nějak hluboko do minulosti. Naopak je to záležitost relativně krátkodobá a s lehkou nadsázkou můžeme říct, že jsem tak trochu „víkendový whovián“. Když jsem uviděla sborník povídek, řekla jsem si, že je to velice dobrá příležitost, jak se seznámit s Doktorem trochu blíže a náš vztah ku spokojenosti obou prohloubit.

Doctor Who: 11 doktorů, 11 příběhů se s ničím nepáře, prostě vás rovnou vrhne do dobrodružství prvního Doktora (Doktorova velká ruka), v němž se musí náš hrdina vypořádat s bandou pirátů duší, kteří kradou děti a rozřezávají je na implantáty. Žádný úvod, předmluva, nic. Jen na konci knihy pak najdete krátké medailonky autorů. Co mě poměrně zarazilo, je skutečnost, že všichni přispěvatelé jsou vedeni primárně jako autoři děl pro děti a mládež. Možná ale právě to propůjčuje jednotlivým textům onu potřebnou míru nadhledu a zvláštního jemnocitu ve vnímání situací, což je pro Doktora typické.

Náměty jednotlivých dílů seriálu i jednotlivých povídek mají společný zásadní rys: ačkoliv se na první pohled zdají tak trochu ztřeštěné a hravé, jako samotná postava Doktora, řeší se tam ve své podstatě velice závažná témata. Za pozlátkem dobrodružného příběhu můžete najít silné emoce, byť zahalené oparem přívětivého (britského) humoru. Hodně znát je to například na textu Patricka Nesse (Na špičce jazyka), který svůj příběh zasadil do období druhé světové války, a povídka tak má opravdu pochmurnou atmosféru, tolik charakteristickou pro Nessova díla.

Sborník umožnil jedenácti Doktorům, aby se sešli na jednom místě, což jim dovolí páchat pořádnou neplechu. Společnými silami tak budou u vzniku skandinávských legend, inspirují Jamese Barrieho k napsání Petra Pana, nechají se skoro sežrat sporami obřího stromu, odnést se pterodaktylem nebo si odskočí do Babylonu…

Všichni autoři dokázali vystihnout tu správnou míru, aby přinesli čtenářům kvalitní zážitek. Kniha je tak vhodným doplněním seriálu, kdy se nám podaří zastihnout Doktora ještě před časovou válkou. I tento osudový předěl v životě oblíbeného světoběžníka je v knize podchycen. Novější Doktorovy regenerace jsou totiž o poznání zachmuřenější a rozhodně méně bezstarostné. Přesto je nadále zachován základní rozpor: až dětské nadšení a geniální mysl, což vede k řadě absurdních situací. Z relativně stejného stylu textů pak vystupují především dva. Výše zmíněná povídka Na špičce jazyka, v níž se Doktor vyskytuje paradoxně naprosto minimálně, dalo by se říci vlastně vůbec. A pak povídka Něco půjčeného od Richelle Meadové, která je vyprávěna z pohledu Doktorovy společnice. Kromě těchto dvou kousků jsou jednotlivé povídky velice koherentní a na první pohled by člověk nehádal, že jsou od jedenácti různých autorů.

Doctor Who: 11 doktorů, 11 příběhů je obsáhlý sborník plný povedených textů, které na vás dýchnou tou správnou atmosférou. Když si dáte vždy jednu povídku k odpolednímu šálku čaje, je to tak akorát, abyste měli hned příjemnější den.

Autor: Zuzana "Daletth" Hartmanová
Celý článek na webu Dagon – Strážce bran fantastiky»