S. Poulaf, Webmagazín Rozhledna: Rytec kamejí, strhující balada o lásce mezi nebem a zemí

Nová kniha spisovatele a filmového režiséra Ivana Fíly, kterou na knižní trh uvádí nakladatelství JOTA, čtenáře překvapí. Velice příjemně. V době přespekulovaných detektivek a rádobydrsných kriminálek případně přihlouplých veseloher, přichází Fíla s poezií, romantikou a nadreálnem. Přesně se trefuje do rozněžnělé předvánoční doby a dává tak čtenářům tip na mimořádný dárek pro své blízké.

Přiznávám, že jméno Ivana Fíly jsem měl spojeno s jeho prvním filmem LEA, příběhem němé dívky z východního Slovenska, která je prodána hrubiánovi z Bavorska. Psychologický příběh o vzájemném poznávání dvou na pohled zcela rozdílných lidí zaujal nejprve v cizině teprve poté došel uznání i u nás. Následoval film KRÁL ZLODĚJŮ, drama o ukrajinském chlapci a jeho sestře, prodaných bývalému artistovi do Německa. Jejich sny o cirkusové kariéře berou brzy za své – chlapec je školen na kapsáře, ze sestry se stane nedobrovolná prostitutka. Přes ponurost příběhů mají oba filmy poetický nadhled a schopnost získat si diváckou přízeň. Literárně se talentovaný tvůrce, vystudovaný v Německu, prosadil knihou o osudu Františka Kriegla, politika, který jediný odolal sovětskému nátlaku a v roce 1968 nepodepsal ponižující dokument MUŽ, KTERÝ STÁL V CESTĚ.

RYTEC KAMEJÍ vás nejprve realisticky zavede do Prahy plné všudepřítomných překážejících turistů, kteří kromě jiného obdivují Katův dům s Nebeskými schody, kde bydlí stodvacetiletý rytec kamejí Elias Rubinsky. Do reálného pohledu vstupuje nebesky krásná dívka, která si pamatuje své minulé životy a komentuje události před sto lety, kdy se narodila jako AitanProkleté dítě s černou jizvou na krku, které jako „ďáblova schovanka“ mělo okamžitě zmizet ze světa. O její další osud se postará jednooký Čaroděj Lectus, jemuž se říká Muž od Divokého jezera. Říká Aitan „Jsi anděl spadlý z nebe... Spolu dokážeme divy. Naplníme dávný sen všech alchymistů.“ Tím snem je myšleno stvořerní nesmrtelného člověka. Ke splnění tohoto snu si vybere ještě chlapce Eliase a a oběma připravuje mimořádnou budoucnost.

Autor: Stanislav Poulaf