Reakce čtenářů na knihu Rytec kamejí

Dobrý den a hodně tmy pane Ivane Fílo,

lituji, že tento e-mail nemohu napsat se zavřenýma očima, má výmluvnost by toho viděla víc a psalo by se mi lehčeji a ne tak těžkopádně. Jsem negramotný ignorant v žánrech typu Harryho Pottera, Pána prstenů či jiné čarodějnické literatury. Kdysi jsem četl pouze nadreálná díla Ladislava Klímy, Golema od Gustava Meyrinka a před padesáti lety byl uhranut Pěnou dní Borise Viana. Kromě někdejší záliby číst surrealistickou poesii (Apollinaire, Nezval, Breton, Tzara... k nim přiřadím i Máchu, Blaise Cendrarse, Allana Ginsberga) nemám aprobaci hodnotit Váš nikam nezařaditelný román Rytec kamejí. Octl jsem se ve světě podobných přeludů a fantasmagorií poprvé. A jak už jsem Vás informoval, nejlepší prostředí pro četbu Rytce je ponuré světlo vlakového kupé nočního rychlíku, pouze bych si představoval, že není tažen elektrickou lokomotivou, ale parostrojem, který do temné krajiny chrlí chocholy jisker (Eliasovo světlo), jež kolem oken létají jako vzdalující se vesmíry. Váš román mě právě vrátil do dětství (padesátá léta), kdy jsme s rodiči cestovali z Litoměřic do Železných hor ke Chrudimi a museli se už za tmy dostat rychlíkem do Pardubic. To dětství nemělo čas, a bylo to báječné, stejně jako neexistuje čas v astrální krajině Aitan a Eliase a černého mága, zapalujícího si viržinko lusknutím prstů. Zde vládne jen věčnost. Přečetl jsem knihu jedním dechem, i když jako notorický kuřák mám ve svém pochrchlávajícím věku těch dechů víc. Byl jsem uchvácen množstvím a rozmanitostí Vašich surreálných nápadů a reálných myšlenek a je až neuvěřitelné, že Hrubý Jeseník a jeho koně, psi a laňky jsou tak silně halucinogenní. Patrně mají vydatnou pastvu na trávě, ve které se daří lysohlávkám. Zároveň chci říci, že ačkoliv ve Vašem románu neexistuje čas (když Hegel vysvětluje Herakleita a dění jako jeho oheň, tak říká: Čas ne že je a nebo není, čas tím, že není jest, a zároveň tím že jest, není), je Rytec kamejí i o současnosti. Dobro a zlo jsou permanentní kategorie a jejich vzájemný zápas je věčný. Stejně jako láska a nenávist. Vždyť jako optimistické envoi celého Vašeho románu může být apel, že "Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí". (Můžete si zapnout vaše mobilní telefony)

Děkuji za nezapomenutelný zážitek z četby Rytce kamejí .

Ivan Vilím