Podpora českých autorů: Dietnikum

Spisovatelku Blanku Hoškovou máme na projektu rády. Už jsme vám v recenzích představily knihy Láskobraní, KamilenkyZlato(v)láskyHorko domácího krbu a Voňavé (na)dělení. Nejinak to bude i tentokrát. Dietnikum je čerstvou novinkou, autorka v ní nabízí pohled na dva fenomény dnešní doby – diety a alkoholismus u žen.

V ich-formě se představuje vypravěčka a zároveň stěžejní představitelka Svatava, jejímž prostřednictvím nahlédneme do zdánlivě idylických životů rodin sídlících v poklidné vilové čtvrti. Právě tam se Svatava seznámila s Romanou a Pavlínou, které se staly jejími nejlepšími kamarádkami. Společně trávily čas, svěřovaly si nejniternější tajemství, Svaťa kamarádky podporovala v hubnutí, ale přesto se mezi ně dokázal vloudit zákeřný nepřítel, alkohol. A je to právě Svatava, kdo mu propadl. O tom, jak těžké je s démonem bojovat, jak hubnout s humorem a jak zvládat své blízké i sám sebe, vypráví hořkosladké Dietnikum.

Příběh zabírá několik let v životech tří kamarádek, přičemž nejvíc prostoru dostává Svaťa, Romana s Pavlínou jsou nám představeny spíše okrajově, byť autorka vypichuje důležité mezníky jejich životů. Svaťa není příliš šťastná. Po rozvodu zůstává sama s dcerou a má vztah se zadaným mužem. Navenek se snaží být silná a samostatná, což se odráží na její psychice. Není divu, že každý večer sáhne po sklenici vína na uvolnění. Čím víc problémů řeší, tím víc se zaplétá se svým „tekutým milencem“.

„Dáme víno?“ zeptala jsem se a přirozeně čekala vstřícnou reakci. Jako už tolikrát.

„Ne.“„Co je? Ty si nedáš víno? Sobota odpoledne, pohoda, klídek a ani si nerozděláme lahvinku?“„Ne. Ty si nedáš víno. A já budu kolegiální a nedám si taky. Kvůli tobě.“„Co to meleš?“ nechápala jsem její slova. Proč bych si já neměla dávat víno?“ Romana mi hluboce a naléhavě pohlédla do očí.„Protože s tím máš problém.“ (str. 194)

Mám od autorky načteno téměř vše, co vydala, a můžu tedy za sebe říct, že Dietnikum je jedním z nejsilnějších a zároveň nejčtivějších příběhů z jejího repertoáru. Navenek se tváří jako typický román pro ženy, kterých na knižním trhu najdeme dvanáct do tuctu, ve skutečnosti se jedná o psychologickou sondu do duše současné ženy, na niž klade nároky jak rodina, tak společnost.

Autor: Zápisky jedné knihomolky