M. Žáková, Kultura21.cz: Nahlédněte do období otrokářské Ameriky prostřednictvím Podzemní železnice

Čtu ráda, čtu hodně a už dokonce pár desetiletí. I když se má paměť dá stěží považovat za sloní, nevybavuji si, že bych s nějakou knihou měla tak prazvláštní vztah jako s Podzemní železnicí od Colsona Whiteheada. Přesto ani na vteřinu nelituji, že jsem měla tu čest celý příběh Cory a Caesara číst. Právě naopak, jsem tak plná dojmů, že ihned po zaklapnutí poslední stránky se s vámi musím o tenhle čtenářský zážitek podělit.

Na první pohled jsem Podzemní železnici v edičním plánu nakladatelství Jota úplně minula. Červená obálka mne sice praštila do očí, ale ty kolejnice tam, to bude asi čtení pro kluky, pomyslela jsem si. Na druhý pohled jsem bleskurychle přelétla očima anotaci a v momentě, kdy jsem zahlédla zmínku o otroctví, bylo jasné, že tuhle knížku si nutně chci přečíst. Vždyť Kořeny nebo Černobílý svět patří mezi mé nejoblíbenější příběhy. Mám ráda knížky, které v sobě nesou nějaké poselství a to by tato určitě mohla splňovat. Začínám se těšit.

Pak mi Podzemní železnice přistane na stole a na mne jdou mdloby. I když se považuji za zkušeného čtenáře, zlaté pečeti National Book Award 2016 a Pulitzerova cena 2017, mne vážně vyděsí. Mám ráda různé žánry, ale nedá se říct, že by má knihovna obsahovala „kvalitní“, odborníky ceněné kousky. Co když tomu, co se v knize píše, nebudu vůbec rozumět, protože bude napsána inteligentněji, než můj mozek chápe?

Další obavy na mne jdou, když se dozvídám pár informací o americkém spisovateli Colsonu Whiteheadovi. Pár děl už má za sebou a mezi nejvýraznější patří Zóna jedna, apokalyptický zombie příběh. No nazdar, zombie jdou absolutně mimo můj okruh zájmů. Co když Podzemní železnice ponese příchuť tohoto žánru?

A třetí mrazení v zátylku přichází, když si skutečně pořádně přečtu oficiální anotaci nakladatele.

Autor: Martina Žáková

Hodnocení: 100%