Kateřina Chybová: Když místo vraha pykají pozůstalí

Každý kdo znal Sáru Crosswhiteovou ji měl rád. Byla vždycky veselá, obětavá, odvážná a byla nejlepší střelkyní široko daleko. Proto bylo před dvaceti lety, v roce 1993, kdy Sára beze stopy zmizela a nechala za sebou jen prázdnou dodávku, citově zasaženo celé městečko Cedar Grove. Všichni v čele se šerifem Callowayem a její sestrou Tracy ji v horském terénu okolí města hledali několik týdnů, ale bez úspěchu. Nakonec byl za Sářinu vraždu odsouzen Edmund House, zločinec, který si již dříve odseděl šest let za znásilnění šestnáctileté dívky. Tracy si však myslela svoje a nikdy se nevzdala, pátrala na vlastní pěst a nyní má konečně v ruce důkaz, že soud tehdy nebyl k Houseovi úplně spravedlivý. Je odhodlaná pro něj zajistit nové slyšení a polapit Sářina skutečného vraha.

Tracy Crosswhiteová po únosu své sestry ztratila vše, co jí na světě bylo drahé. Nikdy si nepřestávala dávat za vinu, že ji tenkrát v noci po závodě, za deště, nechala jet samotnou domů a sama vyrazila na večeři se svým tehdejším přítelem. S rodiči se po Sářině zmizení prakticky odcizili a nakonec je ztratila úplně. Odstěhovala se do Seattlu a zařekla se, že nepřestane pátrat, dokud sestřině smrti nepřijde na kloub. Dokonce se po čase stala profesionální vyšetřovatelkou vražd, i když si původně myslela, že se její život bude ubírat úplně jiným směrem. Teď se po letech vrací do Cedar Grove a doufá, že bude spravedlnosti konečně učiněno za dost.

Hrob mé sestry je zahajujícím dílem slibné, v originále zatím třídílné série. Tracy je jednou z těch zatvrzelých, odvážných a svérázných žen, které se dokáží prosadit v jinak prakticky čistě mužském kolektivu a získat si úctu a respekt. Je chytrá, statečná a tělesně zdatná, její mysl je vytrénována roky potlačování trápení ve prospěch pragmatického uvažování a zarputilého pátrání. Tracy si od první chvíle zamilujete a budete jí držet palce, aby konečně našla, co hledá. A tím není nutně myšlen pouze skutečný pachatel Sářina únosu.

Ve vyprávění se současnost prolíná s minulostí. Chvíle vyšetřování střídají vzpomínky na dětství a momenty předcházející i následující Sářinu zmizení. Čtenář si ani chvíli nemůže být jistý, na čí straně je pravda, kdo má čisté úmysly a kdo skrývá hrozné tajemství. Jediné, co čtenář ví, je, že Tracy drží palce, seč může a strachy nedýchá v momentech, kdy se hlavní protagonistka nevyhnutelně řítí do pořádné šlamastyky.

Robert Dugoni dokázal vytvořit postavy, jejichž příběhy budete s napětím hltat a budete se k nim vracet jako ke starým známým. Píše poutavě a drží se zlatého pravidla krátkých kapitol, které podněcují již tak návykovou čtivost. Necelých čtyři sta stránek uteče jako voda a vy si teprve po zaklapnutí knihy uvědomíte, že jste se za celou dobu nadechli maximálně desetkrát. Autor bez zaváhání napíná, šokuje, baví, děsí i mate. Je prostě mistrem svého řemesla.

Hrob mé sestry je jeden z těch thrillerů, který si zapamatujete, a který nezapadne ve stínu propagovanějších „zaručených hitů pro fanoušky knihy, která se předchozí půl rok dobře prodávala“. Je nápaditý, logicky postavený, zábavný i mrazivý a má zkrátka vše, co dobrá kniha založená na napětí a překvapení potřebuje. Má jiskru a nedrží se zaběhnutých konvencí a posouvá svůj žánr zase o kousek výš.

Hrob mé sestry by si rozhodně měli přečíst všichni, kdo se zatím thrillerům a detektivkám vyhýbali, ale i ti, kdo jich mají již pořádnou řádku za sebou. Autor má co nabídnout zkrátka úplně všem a nikoho nezklame. Má nesporný talent a jeho kniha má šťávu. Při čtení vás nenechá ani na chvíli vydechnout, servíruje jednu pecku za druhou, a když zrovna nedochází k posunu ve vyšetřování, dějí se další zásadní věci v Traceyině životě, protože autor nezapomíná, že osobní linka je stejně důležitá jako ta napínavá, týkající se vražd a násilí. Robert Dugoni zkrátka ví, jak napsat první díl série tak, aby se čtenář chtěl k postavám vrátit, a já vám zaručuji, že přesně tato touha vám po dočtení prolétne hlavou. Českým čtenářům nezbývá než doufat, že u nás budou další díly vydány. Tak na tom pojďme společně zapracovat. Přečtěte si to. Víc není třeba dodávat.

Autorka: Kateřina Chybová

Celý článek naleznete na stránkách ČBDB