K. Dušáková, recenze: Jméno této knihy je tajné

Jméno této knihy je tajné… vzbuzuje ve vás název zvědavost? Ve mně rozhodně i navzdory faktu, že je kniha prvoplánově určena dětem. No tak, co si budeme nalhávat, v každém z nás je přece stále kus dítěte. Větší či menší! A dostávám se ke svému oblíbenému slůvku… PŘECE… jestli mám na něco alergii, tak na jeho komolení a záměnu s nespisovnou a prakticky neexistující variantou PŘECI… jednou to přejdu, ale jak se objeví víckrát, začnu vrzat zuby. A že tady se víckrát objevila. To jen taková poznámka ke kosmeticky spisovné stránce.

„…Knihy v člověku vzbuzují city. A city můžou někdy vést k ještě větším trablům než nápady. City vedou lidi k tomu, že dělají nejrůznější věci, kterých pak litují – třeba… hodí po někom knihu…“

Primárně je tedy určující věková kategorie 8-12 let. Zapojím-li matematiku, musím svůj věk vydělit 3, abych se do skupiny vlezla. Nicméně už jsem zmínila výše (a v dřívějších recenzích) – věková hranice představuje spíše doporučení než podmínku, přes kterou nejede vlak. Za sebe přiznávám, že navzdory stresu a pracovnímu vytížení jsem si děj neuvěřitelně užívala. Rovněž mi vyhovují větší písmenka, neb jsem slepýš!

Jistě, věkově i čtenářsky průměrná lama (můj oblíbený slovný obrat, pardon, narvu ho s chutí všude) dokáže sem tam předvídat děj, ovšem autor nám vše podává tak příjemnou formou, že tento fakt nepůsobí nijak rušivě. Na zábavě ze čtení to nijak neubírá. Čímž se dostáváme k způsobu, jakým je nám příběh podáván. Obecně mám raději ich formu, tady nás však provází vypravěč – třetí osoba, seznamující nás s postavami, dějem, podrobnostmi, která sem tam mudruje nad nutností zůstat v utajení, a filtruje, co smíme a nesmíme vědět. Další zábava navíc. Plus je tím podporována a udržována zvědavost.

Autor: Káťa Dušáková