J. Mišúnová, Lacultura.cz: Poetický příběh o děvčátku z bažiny

V poklidném městečku Barkley Cove na pobřeží Severní Karolíny kolují fámy o podivné holce, který prý žije v bažině úplně sama. To je také to jediné, co je na všech řečech a drbech o ní pravda. Kya je citlivá a inteligentní dívka, kterou všichni opustili. Nejdřív odešla máma, poté sourozenci a nakonec někam zmizel i táta. Kya se proto musí o sebe postarat sama. Jejím domovem je bažina, nejlepšími přáteli jsou racci a místo školy ji učí okolitá příroda.

Když se z dívky stane žena, okouzlí její krása dva mladé muže z městečka. Kya touží po blízkosti jiných lidí, dotecích a lásce a tak v sobě najde odvahu otevřít své srdce a sdílet své radosti a trápení s jinou lidskou bytostí. V roce 1969 se však stane tragédie. Když je objeveno tělo místního krasavce Chasea Andrewse, místní lidé začnou okamžitě podezírat Kyu. Je možné, aby tahle křehká dívka vraždila?

Podmanivý román Kde zpívají raci vypráví o přírodě, opuštěné dívence, která se učí důvěřovat lidem a záhadné vraždě s překvapivým koncem. O dětství, které nás všechny poznamenává na celý život a o tom, že každý z nás podléhá úžasným tajemstvím přírody. Autorkou tohohle výjimečného díla je americká spisovatelka Delia Owens a v českém překladu jej vydává Nakladatelství Jota.

Poetický příběh si vás získá od první strany. Kya, nevinná a něžná dívka, ještě nerozumí tomu, jak svět funguje, a tak pozoruje své okolí dětskými očima a snaží se pochopit. Proč máma odešla? Vždyť ani liška přece neopustí svoje mláďata. A co sourozenci? Kya se postupně učí, jak přežít. Z dítěte se stává malá bojovnice, která sbírá mušle a prodává je, stará se o zahrádku a když má volnou chvíli, putuje po bažině a hledá ptačí pírka a hnízda, aby si doplnila svou úchvatnou sbírku. Poté, co se naučila žít sama, však zjišťuje, že jen příroda ji nestačí a že potřebuje společnost jiného člověka. Její vývoj je autentický a tak dobře popsaný, že se do ní čtenář snadno vcítí.

Autor: Jana Mišúnová