J. Lukavec, iLiteratura.cz: Lidská ZOO

Kniha proslulého anglického zoologa, etologa a popularizátora sociobiologie vychází z vydání z roku 1994, jež autor doplnil aktuálními komentáři. V některých ohledech je i tak trochu zastaralá a nemálo diskutabilní, leč stále podnětná.

Člověk uvězněný v civilizační kleci?
Desmond Morris
Lidská ZOO. Přel. Karel Makovský, Jota, 2018, 288 s.

Nahá opice. Tak zněl provokativní název knihy, kterou roku 1967 s obrovským úspěchem vydal Desmond John Morris (nar. 1928), anglický zoolog, etolog, slavný popularizátor sociobiologie, žák nositele Nobelovy ceny za fyziologii a medicínu Nikolaase Tinbergena, ale též surrealistický malíř, který například roku 1950 vystavoval společně s Joanem Miróem. I v tomto směru se Morris projevil knižně: dokonce hned jeho první publikace pojednávala o biologii umění. A česky mu letos vyšla také kniha Životy surrealistů (Bourdon). Z jejího textu mimochodem není nijak patrné, že jejím původcem je biolog, místo setkání přírodovědce a malíře v jedné osobě řeší třeba to, jak se mohli tak odlišní umělci jako René Magritte a zmíněný Miró potkat pod praporem surrealismu.

Po českém překladu Nahé opice (Mladá fronta 1971), který velmi kritickým doslovem doprovodil klasik zdejší etologie Zdeněk Veselovský, u nás následovala vydání Morrisových mnohem pozdějších děl, jako jsou Řeč těla(IŽ, 1999), Psi: Slovník psích plemen (BB Art, 2005) nebo Nahá žena(Alman, 2006). Až v tomto roce ale i v Česku vyšla publikace, jíž autor roku 1969 bezprostředně navázal na zmíněný bestseler.

V knize Lidská ZOO (The Human ZOO) autor sleduje, jak se ona „nahá opice“ vyrovnává s civilizačními tlaky, tedy sleduje lidskou snahu vypořádat se s i nezamýšlenými následky komplikovaného pokroku. Zajímá jej především povaha civilizované společnosti ve velkých městech, všímá si jednání jejich obyvatel, které přirovnává ke zvířatům drženým v zajetí v zoologické zahradě. Člověk uzavřel sám sebe do obří klece, kde se nachází pod neustálým enormním tlakem. A Morris zkoumá, jak tyto náročné podmínky působí na lidskou agresi a frustraci, jak ovlivňují sexuální chování, rodičovské postoje i zápas o status v rámci společenské hierarchie. Jeho cílem je přitom „uštvaným obyvatelům lidské zoo“ vrátit společenskou identitu zahrnující pocit vesnické komunity.

Autor: Jan Lukavec