J. Dořičáková, Topčtení.cz: Iluminace

Přiznávám, že mě kniha zaujala na druhý pohled. A to díky databáziknih. Nějak mě napadlo, podívat se, jaké knihy ještě autorka napsala a já zůstala paf ze skvělého hodnocení a nadšených komentářů z jejích předešlých dvou knih, které vyšly také u Joty. Bohužel jsem je nečetla, ale doufám, že jednou ano, protože Iluminace je vskutku mistrovské dílo. Já ani nevím jestli ji lze přesně slovy popsat, ale pokusím se.

Hlavní postavou je svatá Hildegarda z Bingenu, která žila v letech 1098-1179.
Autorka hlavní postavy a události v tomto románu převzala z faktických historických materiálu. Mezi některými dokumenty však nepanuje shoda. Např. existují dvě verze Hildegardina dětství. Zde si vzala jako předlohu spis Guilberta z Gembloux – Vita Sanctae Hildegardis.

Jsem věřící a přesto moc životopisů o svatých jsem nepřečetla, protože mě to nebaví. Kniha mě – nevím proč – lákala. Chodila jsem kolem ní dva dny, a vážně jsem na ni měla chuť. Předběhla jsem tu hromadu knih, které ještě na mě čekají a vrhla jsem se na Iluminaci. Tento životopis je prostě bomba. Neuvěřitelně čtivý a zajimavý, kdy bych si knihu nejraději přečetla na jeden zátah.
Příběh je vyprávěn samotnou Hildegardou, která od dětství měla vidiny. Svěřila se s nimi pouze chůvě a matce, které dostaly strach, že je posedla ďáblem. Možná proto se ji matka chtěla zbavit a dala ji v osmi letech do kláštera. Bohužel to nebyl obyčejný pobyt, ale zazdili ji s její mentorkou Juttou jako reklúzu – Jutta se měla stát svatou ještě za živa, kdy žije v přístavku jež je propojený s kostelem, čas jim řídí modlitby a odpíraji si kromě špetky jídla vše. Se světem je pojí malé zamřížované okýnko, přes které dostávají jídlo. Pro malou Hildegardu to bylo opravdu utrpení, k tomu nedobrovolné. Prožila zde dlouhých třicet let. Pak v tom čase zemřela Jutta a Hildegarda se ve svých třiceti osmi letech, díky své chytrosti, odvaze a štěstí nemusela vrátit do zazděné kobky.

Hodnocení: 100 %

Autor: Jana Dořičáková