I. Nedošínská, Literární svět.cz: Čas na život

Knihy s tématikou zaměřenou na dánské hygge jsou v poslední době mezi čtenáři docela oblíbené. I já sama jsem jich už několik přečetla. Proto jsem trochu váhala, zda se mám pouštět do dalšího románu s obdobným námětem. Hygge přece znamená pořád to samé, jeho význam se nemění, takže nic moc nového už se prostě dozvědět nemohu. Teď jsem ale ráda, že jsem si novinku nakladatelství Jota s názvem Mise Hygge od autorky Caroliny Francové nenechala ujít.

Pokud bych ostatním čtenářům měla ohledně této tématiky doporučit jediné dílo, bylo by to právě tohle. Z mého pohledu je totiž zatím jednoznačně nejlepší. Koncept hygge je sice stále stejný, ale pojetí v této knize je jiné. Bohatší, pestřejší, zajímavější. Možná se mi prostě jen dostal román do ruky v tu správnou chvíli. Ale konečně jsem pochopila, že dánské hygge znamená mnohem více než útulnost, teplou deku, svíčku a horký nápoj. Dánové se těší z drobných radostí a nikdy nepropásnou příležitost oslavit sebemenší pozitivní událost. A z práce odcházejí přesně ve čtyři, protože pak mají čas i na svůj soukromý život!

„Být v Dánsku šťastný znamená jistou nesmlouvavost. Nesmlouvavost vůči lži, respektování společně stanovených pravidel, nezdvořilostí, neslušností a pracovní době. A také nesmlouvavost, pokud jde o pohodlí. Dánové si dovolí radovat se v každém denním okamžiku.”

Hlavní hrdinkou je pětatřicetiletá Chloé, jejíž život se ubírá velmi specifickým směrem. Pracuje jako novinářka v terénu. Moc dobře zná země jako Sýrie, Somálsko nebo Írák. Země plné nebezpečí. Už několikrát jen o vlásek unikla tomu nejhoršímu a už několikrát kolem sebe slyšela hvízdnout kulku. Asi je vám jasné, že právě tohle se nějakým způsobem na člověku prostě musí podepsat. A Chloé tak rozhodně není typickou hlavní hrdinkou: velmi často ji ovládá vztek a zuřivost. Je závislá na utrpení a nebezpečí. Ráda koketuje se smrtí. Je neustále ve stresu, často nespí a nejí. K tomu všemu je tvrdohlavá, nedůvěryhodná, prudká a nekompromisní. V jejím slovníku mají čestné místo břitké odpovědi a jedovaté narážky. A je velmi obtížné k ní blíže proniknout. Na druhou stranu však má trefné odpovědi, je zvědavá a umí se nadchnout pro práci – což jsou v novinařině jistě dobré vlastnosti. Jenže to, co v zemích plných nebezpečí prožívá, se odráží i v jejích článcích: z jejích textů se vytratil odstup a lidskost. Chybí jí instinkt a prozíravost. A právě tohle z Chloé dříve dělalo tak skvělou reportérku.

A najednou přišel den, kdy Chloé překročila veškeré hranice a její šéf se rozhodl, že nastal čas na zcela jinou misi.

Autor: Ivana Nedošínská

Zdroj: Literární svět.cz