V. Esserová, Knihazaknihou.cz: Dívka, která utekla z Osvětimi

Miliony lidí prošly osvětimskou bránou, ale ona byla první ženou, která utekla. Tento silný román je inspirovaný pravdivým životním příběhem Maly Zimetbaumové, jejíž hrdinství nebude nikdy zapomenuto a jejíž osud ovlivnil běh dějin… Román DÍVKA, KTERÁ UTEKLA Z OSVĚTIMI je naturalistickým i dojemným čtením o hrůzách, naději i lásce v místě, kde se nic neodpouští.

Román Dívka, která utekla z Osvětimi je poutavým vyprávěním o odvaze, statečnosti i naději v temných časech, kde láska může být světlým bodem, který vám ukáže cestu. Dojemný příběh Maly a Edeka je krutou výpovědí osvětimského živoření i drobných radostí, jež toto nehostinné místo skýtalo. Hrdinství vězňů i nelidské zacházení dozorců jdou ruku v ruce s emotivním vyprávěním, které vám autorka servíruje naturalisticky a bez příkras.

Příběh je vyprávěn er-formou, v které jdete ve stopách Maly, ale také Edeka. Tyto dvě linie se celkem pravidelně střídají, ale Mala dostává o něco více prostoru. Máte tak možnost poznat každodenní strastiplný život za ostnatým drátem jak v mužském táboře, tak i v ženském a seznámit se i s dalšími jejich spoluvězni.

„Musíte se dostat do Březinky a ptát se po Male. Mala Zimetbaumová, läuferin. Do kanceláře velitele chodí každou chvíli a šušká se, že právě ona je ta pravá, pokud chce člověk něco zorganizovat. Obstará vám ausweis, když ji hezky poprosíte.“
Hlava zmizela dřív, než stačili profesorovi poděkovat. Wieslaw záhy poté usnul, vzhůru zůstal jen Edek a v duchu si opakoval to jméno jako modlitbu.
Mala.
Mala Zimetbaumová.
Jeho vstupenka na svobodu.

Jak sama autorka píše, jedná se o fikci, která vychází ze skutečného příběhu. Na konci knihy se vám dostane podrobnějšího autorčina vysvětlení, co je skutečnost a co dílo fikce. Do středu svého románu umístila statečnou a hrdou Malu Zimetbaumovou – belgickou ženu polského židovského původu, která byla známa svým odbojem. Vzhledem ke své jazykové znalosti – holandštině, francouzštině, němčině, italštině a polštině – jí byla přidělena práce tlumočnice a kurýrky. Díky svému privilegovanému zařazení tak mohla pomáhat ostatním vězňům a být jim oporou. Věřili ji zaměstnanci i vězni.

Autor: Veronika Esserová