V. Černucká, Knihcentrum.cz: Touhy a úděl

Pocházely z různých zemí i z různých společenských tříd. Některé se dobrovolně vzdaly rodiny, jiné byly maminkami malých dětí. Něco ale měly společné. Touhu pokořit nejvyšší hory světa, a tak se zapsat do historie.

Pokud se vyznáte v horolezectví, nemusím vám Dinu Štěrbovou (1940) nijak představovat. Tahle dáma je bez přehánění jednou z nejvýznamnějších postav ženského výškového horolezectví u nás a pravděpodobně i ve světě. Jako první československá horolezkyně vystoupila na osmitisícový vrchol a podařila se jí ještě řada dalších kousků, nad kterými žasli odborníci i laici. Štěrbová tři desetiletí přednášela matematiku na Přírodovědecké fakultě a od roku 2006 se naplno věnuje charitě.

Úspěchů dosáhla jako horolezkyně i humanitární pracovnice. A aby toho nebylo málo, slávu si získává i jako spisovatelka. Své zážitky sepsala do několika titulů, přičemž nejnovější knihu Touhy a úděl vydalo nakladatelství Jota. Na publikaci pracovala téměř dvacet let a díky jejímu úsilí a mravenčí píli vzniklo unikátní dílo, které zodpoví všechny otázky ohledně žen ve výškovém horolezectví. Kniha je o to čtivější, že ji nepíše novinář nebo spisovatel, ale žena, která se horolezectví věnuje od mládí.

Především je to ale žena, která je upřímná a nebojí se mluvit o tom, o čem by se mluvit nemělo. Ona sama chápe horolezectví jako vášeň a touhu předvést světu, že dokáže všechno, co si umane, ale během své kariéry se setkala s mnoha lidmi, kteří to měli nastavené jinak. Někteří viděli za vším peníze a z pokoření osmitisícovek udělali byznys. Tihle lidé neváhali zneužívat horolezce, a když se jim to hodilo, neváhali ani lhát.

Otřesný je případ horolezkyně, která měla šanci přepsat dějiny, ale bohužel neměla svědky na to, co se jí povedlo. Tenhle příběh je možná ještě drsnější než příhody horolezkyň, které zahynuly při výstupu na nejvyšší vrcholy světa.

Autor: Veronika Černucká