R. Dorňáková, LaCultura.cz: Magicky přitažlivá i civilizací odsuzovaná

Co vás napadne, když zaslechnete slovo tantra? Rozechvěje se vám bránice očekáváním meditačního óm? Přeběhne vám po zádech lechtivé mrazení v očekávání čehosi nemravně smyslného? Vybaví se vám v podvědomí silné vůně a rytmická hudba? Inu, to všechno k tantře určitým způsobem patří. Jako všechny prastaré příběhy i tantra si prošla mnohým uchopením. O jejím původu a nejrůznějších tvářích vypráví Viliam Poltikovič v knize (a filmu) Příběh tantry.

Natočíme dokument

Inu nebylo to tak, že by se Viliam Poltikovič jednoho dne probudil a řekl si, že už má těch mýtů o tantře dost, popadl kameru a vydal se točit Indii. Po částech, díky setkání jednotlivých prvků, se zrodil nápad spojit je a doplnit v projekt dokumentárního filmu. Koproducentem se stala Česká televize (ČT), která poskytla nefinanční podporu v podobě zázemí, zvukového dokončování animace apod. Kvůli tomu ale bylo třeba vystřihnout některé prvky, které rada ČT označila jako nevhodné pro veřejnoprávní obrazovku. Nepředstavujte si ale divoké orgie, řeč je např. o brethariánství.

Trailer k filmu Příběh tantry si můžete pustit ZDE.

Vměstnat příběh tantry do jednoho byť celovečerního dokumentárního filmu není jednoduché, v knize je prostor větší, ale téma zůstává téměř neuchopitelné, protože v tantře si protiřečí jak praktici, tak i odborníci, vědci. (…) Film i kniha chtějí představit tantru v její rozmanitosti a původnosti,“ uzavírá Poltikovič úvod knihy (s.39) a pouští se do vyprávění o putování za poznáním tantry prostřednictvím návštěvy jejích zásadních míst a setkáním s řadou osobností, kteří se tantře dlouhodobě věnují.

Kniha jako přítel a učitel pokolení

A proto je tady kniha v červené pevné vazbě s papírovým přebalem, kde na černé obálce vynikají syté barvy spojení muže a ženy v jeden vesmír. Kniha vydalo nakladatelství JOTA na křídovém papíře, který dovoluje vysokou kvalitu četných barevných fotografií. Celkem má 311 stran a je trochu filosofickým, trochu antropologickým, částečně zeměpisným průvodcem.

Autor: Renata Dorňáková