P. Pecháček, iLiteratura.cz: Tesla

Na jednu stranu tradiční životopis jednoho z největších mužů vědeckotechnického pokroku posledních dvou staletí, na tu druhou vizuálně uhrančivá kniha, která překvapuje s každou další stránkou a názorně předvádí neotřelý způsob vědecké popularizace.

Pestrý život Nikoly Tesly
David J. Kent
Tesla: Génius, který zkrotil elektřinu. Přel. Radomír Beneš, Jota, 2017, 248 stran.

Nikola Tesla (1856–1943) byl nepochybně jeden z nejvýznačnějších vynálezců a konstruktérů v celé historii lidstva a v průběhu let se z něj stala osobnost vskutku kultovní. A to nejen díky jeho přelomovým, často až vizionářským myšlenkám, realizovaným i nerealizovaným, ale i kvůli nadmíru extravagantní povaze, která kolem jeho života vytvořila dodnes patrnou mysteriózní auru. Třebaže autor jedné z jeho nejnovějších biografií, David J. Kent – vědec, cestovatel, spisovatel a mimo jiné zanícený fanoušek Thomase A. Edisona či Abrahama Lincolna –, v knize Tesla: Génius, který zkrotil elektřinu naznačuje, že na Teslu se občas trochu zapomíná, nespočet publikací zabývajících se jeho osobou i vynálezy dokazuje opak. Koneckonců i v češtině bychom snadno našli víc než desítku titulů, které se tomuto srbskému (v Chorvatsku narozenému) vynálezci tím či oním způsobem věnují (autorem některých je sám Tesla). To nicméně neznamená, že by téma bylo vyčerpané nebo by se líčení Teslových životních úspěchů i strastí nedalo pojmout nějak originálně. A právě druhá možnost platí pro Kentovu knihu měrou vrchovatou. Kdybychom jeho dílo hodnotili jen podle informačního obsahu nebo, chcete-li, na základě samotného textu, jednalo by se o biografii sice kvalitní a poctivou, leč v zásadě nijak nevybočující, ať už originalitou (na wikipedii a při troše googlení patrně najdete víceméně vše), nebo stylem podání, v kterémžto ohledu působí Kent kapku fádně.

Ovšem hned při prvním otevření Tesly čtenář pochopí, že se nejedná o tak docela všední knihu. Okamžitě ho překvapí nápadně vysoké množství rozličných ilustrací i samotná výtvarná stylizace (na první pohled to může působit až kýčovitě či přeplácaně, ale skutečně jen na ten první). Svazek sestává z jakési mozaiky, která krom základního textu obsahuje kupříkladu přetištěné patentní žádosti, úryvky z Teslova deníku (vyobrazené jako vytržené stránky ze zápisníku), výňatky z komiksu Prorok vědy z roku 1946 (průběžně v celé knize), novinové výstřižky (zpravidla nepřeložené, ale povětšinou ani nejsou úplné, takže by to bylo zbytečné), a především neuvěřitelné množství obrázků – od fotografií po všelijaké dobové ilustrace, plakáty apod.

Celý článek čtěte zde>>

Autor: Pavel Pecháček
Zdroj: iLiteratura.cz