Nezletilí kritici: Série Sirotčinec slečny Peregrinové očima sester Mlčkových

Vždy nás velmi potěší, když nás kontaktují rodiče mladších čtenářů a nadšeně popisují, že jejich dítě přečetlo nějakou (naši) knihu. :)
Stalo se tak i tentokrát, kdy nám přišel e-mail z fb skupiny Nezletilí kritici, kde děti čtou žánrově různé knihy a pak o nich píší kratší recenze.
Zde máte jednu z nich a hned od dvou sester, na všechny čtyři díly z knižní série Sirotčinec slečny Peregrinové. Jak se jim knihy líbily? :)

Marika Anna Mlčková, 13 let
Praha

Mám ráda knihy odehrávající se v současnosti, které ale zároveň mají svůj vlastní svět plný napětí. Mám ráda postavy se superschopnostmi (v tomto příběhu "se superpodivnostmi") a akci. Proto je pro mě série Sirotčinec slečny Peregrinové ideální knihou, ale...

Série vypráví o světě podivných, kde každé podivné dítě má svoji speciální schopnost: ovládání ohně, neviditelnost, levitaci… Příběh vypráví hlavní postava, Jacob. Ten přijede na ostrov Cairnholm, kde objeví svoji vlastní podivnost a časovou smyčku, ve které přebývají podivné děti. Jsou to děti různého věku z minulého století a bylo by jim dnes třeba 84 let, ale protože žijí v časové smyčce, jejich skutečný věk je nedožene a zůstávají dětmi. O časovou smyčku i děti se stará slečna Peregrinová – něco jako vychovatelka nebo pečovatelka, která umí ovládat čas tak, aby se stále dokola opakoval stejný den a nedošlo ke katastrofě a stárnutí dětí. Jacob v jednotlivých čtyřech dílech zažívá různá vzrušující dobrodružství, která jsou hodně nebezpečná a jde v nich o život. Na ostrově Jacob objeví svoji vlastní podivnost, která je užitečná pro všechny podivné: ovládání netvorů, úhlavních nepřátel podivných.

První tři díly rozvíjejí podobnou zápletku: objevování světa podivných a jeho záchranu. Avšak zatím poslední díl v češtině začíná úplně nový příběh, ovšem se stejnými postavami. První tři díly jsou fantastické, skvěle se čtou a člověk se ani na chvíli nenudí. Čtvrtý díl už tak dobrý není: být autorem, zůstala bych u třech dílů. Ten čtvrtý působí jako páté kolo u vozu, napsané jen pro zisk. Čtvrtý díl navíc docela kopíruje příběh Harryho Pottera: objevují se tam lidé jako viteálové a více nebezpečí, Jacob se stále víc podobá Harrymu, jeho milá Emma působí jako Hermiona a Ron, to jsou Enoch s Millardem jen jako podivní. Některé pasáže jsou dost strašidelné, proto kniha není pro úplně nejmladší čtenáře. Doporučila bych ji dětem na druhém stupni ZŠ a na středních školách.

Rosaria Viola Mlčková, 11 let
Praha
- recenzní dovětek od mladší sestry k fílmu a audioknize

Přečetla jsem celou sérii, viděla její zfilmování (to se týkalo 1. dílu série) a poslechla si audioknihu v češtině. Musím říct, že knižní sága je naprosto úžasná. Sestra má pravdu, že 4. díl není povedený jako ostatní, ale tak kriticky bych ho nehodnotila. Co se týče filmu, je to pěkně zahrané, i malé děti to opravdu umí, ale příběh je zkažený, pokroucený a jsou tam domyšlené části, které v knize vůbec nejsou. Film předělává příběh na horor a akční záležitost, i když v knize to tak rozhodně není. Ta je mnohem zajímavější a více pro přemýšlivé. Horor všechno zjednodušuje. U filmu mě nejvíc naštvalo, že změnil skoro všechny podivnosti dětí a jejich věk: Oliva je v knize nejmenší z dětí a její podivností je levitace, zato ve filmu je to slečna, která pracuje s ohněm, i když to v knize umí Emma. Navíc jsou ve filmu vynechané důležité části, takže příběh někdy nedává smysl a konec je úplně převrácený. Loď s kostlivci a boj se stvůrami – to už bylo příliš a knižní předloze to vůbec neodpovídá. Emma hraje v dalších dílech knihy velice důležitou roli se svou schopností manipulace s ohněm, ve filmu umí levitovat, což úplně mění děj. Co je zvláštní, že dialogy ve filmu jsou úplně podle knihy. Audiokniha je skvěle namluvená, líbí se mi její ztvárnění. Je hodně dlouhá, takže příběh neoklešťuje.

Sestry, Nezletilé kritičky