Kateřina Řehořová, Světy Literatury: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti vám nedá spát

Po knize Ransoma Riggse jsem sáhla, jakmile jsem uviděla její obálku. Je přesně taková jako děti, o nichž příběh vypráví. Podivná a tajemná, na první pohled trochu morbidní a děsivá. Dojem, jaký jsem měla z ní a z knižního traileru, se při čtení beze zbytku naplnil. Co víc, Riggsova románová prvotina má očekávání dalekosáhle předčila.

Jacob Portman je až do svých 15 let úplně obyčejným klukem. Žije na Floridě s rodiči a dědečkem Abrahamem, k němuž má velmi blízký vztah. Jako malý hltal vyprávění o dobrodružstvích z Abova mládí a chtěl být cestovatelem, neohroženým objevitelem nových zemí. Jak dospíval, začal si uvědomovat, že to, čemu jako chlapec věřil, nejspíš byly jen pohádky. Přikrášlené a pro dětské uši upravené příběhy o životě v sirotčinci a bojích proti nacistům v druhé světové válce.

Jenže pak náhle Abe před vnukovýma očima, ale za velmi podivných okolností umírá. Jacobův život se od základu změní. Ví, že musí odhalit záhadu starcovy smrti, aby ho v noci přestaly děsit noční můry, aby se nebál znovu vycházet na ulici a zbavil se úzkostí z prožitého šoku. Okolí si totiž myslí, že v reakci na psychické trauma začíná pomalu bláznit. Vypraví se proto s otcem na osamělý irský ostrov, kde stojí starý sirotčinec, v němž Abraham kdysi dávno strávil několik let. Doufá, že slečna Peregrinová, jež se o sirotky starala, ještě žije a pomůže mu vnést světlo do temna dědečkova skonu. Události od toho momentu naberou rychlý spád. Jacob se dozvídá, že Abe sice skutečně u slečny Peregrinové pobýval, že opravdu bojoval proti Hitlerovi, aby jako polský Žid pomstil rodinu zavražděnou v plynových komorách, ale že to není všechno. Ony domnělé pohádky byly pravdivé víc, než je Jacob zprvu ochotný si přiznat. Nakonec ale nemá na vybranou. Když do sebe všechny události zapadnou, je nucen přijmout svůj úděl a pokračovat v dědečkových stopách. Navzdory smrtelnému nebezpečí.

Sirotčinec slečny Peregrinové je v podstatě typickým fantasy. Staví na základním motivu boje dobra proti zlu, hlavní protagonista – obyčejný člověk – je konfrontován se svým „hrdinským“ údělem a stojí před zásadní volbou jak s ním naložit. Potud podobnost s Harrym Potterem nebo Frodem Pytlíkem. V průběhu knihy je ale kladen mnohem větší důraz na psychologii hlavní postavy a na jeho „všední“ život. To, že existuje cosi, jako paralelní realita, a že někteří lidé nejsou tím, kým se zdají, je odhalováno velmi pozvolna a nenásilně. To všechno jen umocňuje čtenářovu schopnost se s Jacobem ztotožnit. On navíc – poněkud v souladu s očekáváním – není typický superhrdina, jen nadprůměrně inteligentní, ale samotářský teenager, který nikdy nebyl dost cool, aby patřil do nějaké party, aby měl opravdové přátele. Nápaditě zakomponovaná propletenost příběhu s druhou světovou válkou pak dělá z románu částečně záležitost, jíž mohou lépe docenit starší čtenáři.

V čem však spočívá výjimečnost knihy, jsou dobové fotografie zobrazující především děti ze sirotčince. Autor strávil spoustu času se sběrateli těchto „vintage macabre“ snímků a příběh kolem nich ovinul fenomenálním způsobem. Nechce se až věřit, že obrázky nebyly vytvořeny čistě pro účely vyprávění. Výborný překlad Bronislavy Grygové, jenž se musel vypořádat s ich formou a tudíž jazykem současného, byť celkem sečtělého puberťáka, zaručuje sám o sobě skvělý čtenářský zážitek. Kniha končí krátce po tzv. „point of no return“, tedy v momentě, kdy je už šance vrátit se k normálnímu životu pro Jacoba nemožná. Přijímá svůj úděl a jde v duchu stovek mytologických hrdinů před ním bojovat proti zlu. Pokračování s názvem Sirotčinec slečny Peregrinové – Podivné město, jenž právě v nakladatelství Jota vychází, tedy slibuje ještě víc akce a napětí než díl první. Raději jej proto mějte po ruce, až jedničku dočtete. Čekání je nervy drásající!

Autor: Kateřina Řehová
Celý článek na webu Světy literatury»