J. Kříž, Fronta.cz: Tajná válka 1939–1945

Vydavatelství Jota ve své edici Literatura faktu a Military vydalo v překladu Lubomíra Sedláka další krásnou knihu, jejímž autorem je známý britský historik Max Hastings. Ten je autorem více než dvaceti knih, zejména o vojenské historii, jako novinář reportoval konflikty po celém světě pro noviny a BBC TV. Díky příjemnému a rutinovanému překladu je kniha nejen čtivá, ale současně také přesně vystihuje popisované události a hýří fakty, které autor podporuje rozsáhlým vysvětlivkovým aparátem tak, jak to má u skutečně vědecky pojaté historické literatury být.

Autor využívá i osobních poznatků z oboru narativní historie, kdy v určité části obsahu použil jako podkladu a zdrojů výpovědi válečných veteránů, které např. v roce 2004-2005 v Japonsku sám kontaktoval a s nimiž obsáhle hovořil. Tato skutečnost je o to cennější, že na konci 2. světové války těsně před kapitulací se Japonci velmi úspěšně zbavili téměř všech zpravodajských dokumentů a dodnes z nich zbyla jen žalostná hromádka bezpečně uzamčená v Tokiu někde v těch nejutajenějších vládních institucích. Podobným způsobem jako jeho dřívější knihy Tajná válka čerpá z původního výzkumu a pohybuje se v mezinárodním spektru spojujícím britskou, americkou, německou, ruskou a japonskou historii. Spojením strategické analýzy a překvapivých jednotlivých příběhů o odvaze, podvodu a strádání potvrzuje Tajná válka Hastingsovu pověst jednoho z největších historiků naší doby.

Obsah je rozdělen do jedenadvaceti kapitol, přičemž po té poslední následuje ozdrojování obsahu, poznámky autora, bibliografie a rejstřík. Jak sám autor ve dvanáctistránkovém úvodu zdůraznil, většina historických prací o zpravodajské činnosti za války se zaměřuje na to, co podnikala jedna vybraná země, zatímco v této publikaci se on pokusil danou problematiku z podtitulku knihy prozkoumat za udané období a doby na ně těsně navazující jak před válkou, tak i po ní v celosvětovém měřítku. Na podobná či stejná témata ve světě vzniklo a vzniká nepřeberné množství různých publikací, článků, filmových a divadelních děl. Některé příběhy uváděné v knize jistě čtenáře překvapí stejně jako autora, když se s nimi při přípravě svého významného díla seznámil. Jen uveřejnění vcelku neznámých jmen tajných agentů několika zemí a jejich výčet činnosti uvede v úžas i relativně dobře informované znalce z oboru.

Každému čtenáři vřele doporučuji, aby velmi pečlivě přečetl už Úvod, jindy u knih povětšinou a běžně opomíjený; aby si prošel patřičnou oblast vnímání zpracovaných faktů a pochopil snadněji systémy činnosti, které jsou v knize dopodrobna rozebírány z mnoha odborných, historických, psychologických i technických hledisek, aby byl vzápětí vytvořen nový a nebojím se říci mnohdy objevný názor na řadu notoricky známých, ale i neznámých stránek sběru zpravodajských informací, na systémy jejich utajeného předávání a konečně i na jejich využívání jak ve vojenství, tak v politice, strategii a v taktickém měřítku i v podvratných činnostech mnoha druhů. Český čtenář obzvláště ocení hned počátek 1. kapitoly „Před záplavou“, pod bodem 1 nazvaným Hledači pravdy je uvedeno pars pro toto mimo jiné také lichotivé hodnocení československé zpravodajské služby a činnosti jejího šéfa, plukovníka Františka Moravce.

Autor: Jiří Kříž