Maya Allayí, Knižní díra: Proč jsou psi spokojenjší? Protože jsou lepší!

Motivačních knih založených na sociální kritice jsou celé bataliony. Některé radí, abychom vypli a chovali se sobecky, jiné abychom získali čistotu duše jako budhističtí mniši, další se nás snaží přesvědčit, že je vše včetně našich zpackaných životů, hurikánů na Floridě i války v Iráku je způsobené tím, že konzumujeme moc pšenice. Vlastně to vypadá tak, že skroro každý trouba s laptopem se rozhodl, že napíše knihu o tom, jak být lepším člověkem. Ale upřímně, nedělá to mnoho z nás taky? Možná nepíšeme knihy, ale jsme přesvědčení o tom, že jsme chytřejší a "lepší" než ostatní, a to nám dává právo rozdávat nevyžádané rady.

Jeden z těchto samozvaných poradců je i Dave Berry. Jeho jméno není úplně neznámé. Při nejmenším ne v USA, odkud pochází. Tam je populární novinář a spisovatel, který si oblíbenost získal především díky svému humornému způsobu psaní o každodenních činnostech. Vydal pár bestsellerů jako Rukověť správného chlapa nebo román Velký průšvih. Krom toho je nositelem Pullizerovy ceny, takže psát asi umět bude.

Jeho poslední kniha Psí rady pro šťastný život se snaží přirovnávat běžné situace člověka k tomu, jak by je řešila jeho fenka Lucy. Sama patřím mezi ty, co milují psy. Moje dvě voříšky nepovažuji za součást rodiny, ale za mé dvě děti. Spí s námi v posteli, dostávají kolirát lepší stravu než my a kdyby viseli ze skály všichni mí blízcí, první zachráním svého muže, a hned po něm je. Až potom bych šla pomoct ostatním. Takže jsem se v Berryho výkladu zážitků dokonale viděla. My psofilici prostě budeme držet při sobě tak nějak automaticky.

Kdybychom se v tom vrtali do hloubky, objevila by se otázka, zda se vůbec člověk může nebo má chovat jako pes. Pochopitelně pes je pes a člověk je člověk. Tato myšlenka nejde aplikovat na všechno. Člověk má pochopitelně více starostí, takže občas musí myslet i na něco jiného než na zábavu. Berryho sociální kritika ale zachází spíš do směru, kdy se lidé věnují povrchním věcem, vede je mamon, neumí vypnout pracovní nasazení a nedokáží si užívat maličkostí. Tyto myšlenky pak aplikuje do běžných denních situací a opět je převádí na to, jak to řeší pejsci, a proč je jejich řešení opravdu lepší než to lidské.

Autor: Maya Allayí